Breda Stad in het Park
'What Breda Can Do' -
Breda samen voor mens en natuur, om op Bredase wijze een bijdrage te leveren aan onze directe omgeving en aan de wereld om ons heen.
De opgave
Breda wil in 2030 de eerste Europese stad in het park zijn. Een passende ambitie gezien de historische verbondenheid van natuur en Breda, de groene ligging en kwaliteiten van de stad. De groene ambitie het vertrekpunt voor de manier waarop Breda vormgeeft aan de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. De stad krijgt een groenblauwe ader, door de rivier De Nieuwe Mark door het centrum te trekken. Er worden nieuwe parken, groene kades, nieuwe gezonde groene woonwijken gerealiseerd, Europese natuurnetwerken hersteld. Grote projecten die voor bewoners van en bezoekers aan de stad niet direct tastbaar en voelbaar zijn.
Tegelijkertijd is de druk op bepaalde groene gebieden, zoals het Mastbos en de Galderse Meren op bepaalde momenten te hoog. Breda heeft nog zoveel meer te bieden, naast deze ‘gebaande paden’. Minder bekende parels verdienen het ook om in de etalage gezet te worden. Met het effect dat bewoners en bezoekers verleid worden zich meer over de stad en omgeving te spreiden.
Opdrachtgever
Breda Marketing, Gemeente Breda
Project
Groen(marketing)plan Stad in het Park
Plaats
Breda
Jaar
2021 - 2022?
Team
Marloes Sonsma, Sander Bos
Tags
Plan van aanpak, (meerjaren) projectenprogramma
Resultaat
Een meerjarenprogramma met concrete doelen, deelprojecten, beoogde partners en een uitvoeringsstrategie.
'Breda wil in 2030 de eerste Europese stad in het park zijn. Een terechte ambitie want een groenere en gezondere stad staan hoog op het verlanglijstje om te wonen, werken, studeren en verblijven.'
Onze aanpak
Met deze ambitie en uitdagingen gingen we aan de slag om een plan van aanpak te ontwikkelen waarmee de gemeente Breda en Breda Marketing de komende jaren deze groene en leefbare stad op de kaart kunnen zetten, de betrokkenheid van Bredanaars bij de ontwikkeling van de Stad in het Park vergroten en verantwoord bezoek aan de stad laten toenemen.
Ambitie en plan vragen om een integrale aanpak, die stedelijke ontwikkeling, natuur, groenbeheer, economie, marketing, cultuur, toerisme en aangenaam wonen met elkaar verbindt. Een ‘multi-stakeholder’ aanpak die de expertise en kracht van verschillende disciplines en invalshoeken met elkaar verbindt en impact creëert.
Om te zorgen dat het niet bij praten en mooie woorden blijft zetten we strategie om in concrete deelprojecten met trekkers, partners, budgetten, afspraken en (korte en lange termijn) resultaten.