Visie Badhuisstraat
introducerende tekst van 1 a 2 zinnen
Opdrachtgever
Gemeente Den Haag
Project
Badhuisstraat
Plaats
Scheveningen, Den Haag
Jaar
2019-2020
Team
Sander Bos, Hans Preeker, ....
Tags
expertise Toekomstvisie, place design, projectenprogramma
De opgave
De Badhuisstaat is op het eerste gezicht een beetje een rommelige straat, maar als je goed kijkt zitten er een aantal bijzondere concepten met elke hun eigen gezicht die ook weer nieuwe ondernemers zullen aantrekken. De gemeente vroeg ons een visie te ontwikkelen op de toekomst van de Badhuisstraat en hierin een beeld te schetsen van de positionering en vooral het toekomstperspectief van dit winkelgebied.
Resultaat
-
een toekomstvisie met een praktische uitwerking
-
concreet projectenprogramma
-
nieuwe denkwijze voor de Gemeente Den Haag voor vergelijkbare straten -> WELKE DAN?
AFBEELDING
QUOTE
AFBEELDING
Onze aanpak
We namen een ‘deep dive’ in de straat. Op basis van de beschikbare data, waaronder de Retailmonitor, was het beeld niet heel positief. Gesprekken met ondernemers en ‘gebruikers’, onze eigen observaties en analyses lieten ons ook een andere kant en een duidelijke potentie zien.
Een belangrijke conclusie was dat de Badhuisstraat veel gedreven zelfstandige ondernemers heeft, waaronder een aantal nieuwkomers met toekomstbestendige concepten, maar geen winkelstraat in de traditionele zin meer is en ook niet meer zou worden. Daarvoor heeft de straat te veel verschillende concepten met eigen rollen, doelgroepen, verzorgingsgebieden, koopmotieven en zelfs openingstijden.
We draaiden het om en adviseren de Badhuisstraat niet meer te zien als winkelstraat, maar als ondernemersstraat en daarbij niet meer in zetten op gemeenschappelijkheid, maar op uniciteit. En hierbij nieuwe vormen van zelfstandig ondernemerschap in retail, horeca en diensten te stimuleren. Goede bereikbaarheid, relatief kleine panden en relatief lage huren zijn hiervoor een uitstekende voedingsbodem.
Dit werkten we uit in integrale toekomstvisie voor de straat. Met voorstellen voor het programma en de invulling daarvan, een visie op winkelpuien en de inrichting van de straat. We maakten concreet welke rol die de BIZ (ondernemersvereniging) en de gemeente Den Haag hierin kunnen spelen en werkten voor de realisatie van de visie een projectenprogramma uit.
In de ‘ondernemersstraat’ kan elke ondernemer in de basis zelf bepalen hoe zijn gevel er uit ziet en hoe hij zijn ‘stoep en straat’ wil gebruiken: auto of fietsparkeren of liever een terras. Het kan allemaal, wordt flexibel ingericht en kan weer veranderen als de ondernemer daar behoefte aan heeft. Zo ontwikkelden we een kader waarbinnen elke ondernemer maximaal kan ondernemen.